Jasper

29 mei 2022 - Jasper, Canada

Vrijdagochtend zijn we al vroeg op pad gegaan richting Jasper National Park. We hadden die dag zo'n 300 km te rijden en vanalles wat we wilden zien, dus ja dat betekende op tijd gaan.

We rijden eerst naar Lake Louise, hier hebben we de shuttlebus gereserveerd om naar het meer zelf te gaan zodat we bij drukte geen gedoe zouden hebben met parkeren bij het meer zelf. Het is nog vrij rustig als we bij het meer aankomen, dus we hebben mooi uitzicht over het nog bevroren meer. Ja Lake Louise was nog bevroren, aan de randen van het meer begon de dooi langzaamaan in te zetten. Nu denken jullie vast een bevroren meer? Is dat mooi? Nou we kunnen vertellen dat dat super mooi was! Lake Louise heeft normaal een mooie blauwe kleur en deze kleur kwam zelfs een beetje door het ijs heen, heel bijzonder! We maken een wandeling langs het meer en pakken vervolgens de shuttlebus terug naar het parkeerterrein. Vanuit hier rijden we verder richting Jasper. We zien vandaag verschillende meren, de ene bevroren de andere wel al ontdooid en allemaal hebben ze hun eigen charme. Het is echt genieten om daar te staan, te wandelen en de omgeving in je op te nemen!

We rijden verder over de Icefields Parkway en helaas wordt dan het weer een stuk slechter. Kou is niet erg, maar het begint ook flink te regenen en vervolgens zelfs te sneeuwen. Tegen de tijd dat we bij de Columbia Icefields zijn, waar we eigenlijk met een Ice Explorer de gletsjer op willen en de skywalk willen gaan doen, is het zicht zo slecht door de dikke bewolking dat we besluiten om door te rijden. Erg jammer want dit was wel iets wat op ons lijstje stond wat we zeker wilden doen, maar geld uitgeven aan iets en vervolgens niks kunnen zien is natuurlijk ook zonde! Dus we rijden verder en na zo'n 50 km begint het weer gelukkig weer op te klaren waardoor we nog een paar mooie stops kunnen maken bij de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls. Hele mooie watervallen om te zien, de laatste is 23 mt hoog en komt met een geweld naar beneden. En we hebben onze 1e beer gespot!!! Zomaar langs de kant van de weg, rustig aan het eten, zich niks aantrekkende van de auto's en campers die stopten. Op z'n dooie gemakje kwam de beer naar onze camper gelopen, dus hele mooie foto's kunnen maken! Maar toen hij steeds dichterbij kwam, toch maar even het raampje wat dicht gedaan hahaha. Maar de beer sjokte lekker op z'n gemakje door en stak vervolgens de weg over. Echt dit was zo gaaf om te zien, wat een ervaring! En wat een belevenis om zo door dit land van de elanden en beren te mogen rijden en dit allemaal van zo dichtbij te mogen zien en bewonderen!

We zijn uiteindelijk pas laat op de camping, Whistlers campground net iets buiten Jasper. We gooien maar een pizza in de oven en zaten dus tegen 20u pas te eten. Allemaal kei kapot van de lange dag maar wat hebben we weer mooie dingen gezien!

Vandaag, zaterdag, zijn we naar Maligne Lake gereden. Ook dit meer was bevroren maar wat een prachtig uitzicht met de bergen met sneeuw op de achtergrond. De weersverwachting was best goed vandaag, zo'n 18 gr en wat zon maar bij het meer vanmorgen was het nog erg koud o.a. door de stevige wind die er stond. We hebben dus een klein stukje gewandeld daar en vervolgens onze warme camper weer opgezocht! Onderweg zien we nog wat berggeiten schuin tegen de vlakke kant van een berg staan en liggen, bijzonder hoe ze kunnen blijven staan!  We rijden langs Medicine Lake, maar dat staat meer droog als dat we water zien, dus hier rijden we rustig langs en vervolgen onze weg naar de volgende meren; Patricia Lake en Pyramid Lake. We lunchen bij 1 van de meren en wandelen er kort rond.

De laatste stop van vandaag was de Jasper Skytram, met de gondel naar een hoogte van 2263 mt! Een prachtig uitzicht vanuit de gondel en nog mooier vanaf de berg! Hier had ons mam niet veel aan dus die blijft achter in de camper. Boven op de berg stond een ijskoude wind en waaide de camera soms bijna weg, zo sterk was de wind, maar wat stonden we daar in de sneeuw te genieten van dat prachtige uitzicht!!

We kunnen gewoon niks bedenken wat tegen is gevallen, alles is mooi en bijzonder, alles op z'n eigen manier! En wat kun je genieten van alleen maar zulke mooie dingen zien en beleven, één met de natuur! Ook vandaag zien we weer een beer langs de weg, ook blijven we elanden zien en hebben we vandaag voor het eerst de "bighorn sheep" gezien. En zo gaan we weer door naar morgen; onze volgende bestemming is Clearwater. Een rit van zo'n 320 km en we zijn nu al benieuwd wat we onderweg weer tegen gaan komen. Eén ding is zeker, onderweg moeten we de tijd een uur verzetten want we passeren een tijdzone! Het verschil met NL zal dan 9 uur zijn ipv 8.

Tot snel!

1. Anita:
    29 mei 2022
    Prachtige foto's en weer een prachtig verhaal om te lezen. Jullie zijn mega aant genieten, heerlijk!!
  2. Germa:
    29 mei 2022
    Idd, wat prachtig, misschien is zo’n bevroren meer nog meer speciaal!! Wie kent dat nou??
    En geweldige foto’s. Zo doorgaan dames!!
  3. Lonneke van Houten:
    30 mei 2022