New York

17 juni 2022 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag beginnen we onze dag weer met een ontbijtje aan de overkant van ons hotel, pannenkoeken met vers fruit deze keer! We willen vandaag naar het 9/11 memorial en museum dus dat wordt de 1e keer met de metro in New York. Wat een doolhof die metrostations, maar gelukkig is er altijd wel ergens iemand die ons even wil helpen. We stappen uit bij het World Trade Centre. We hebben de New York passen, deze hebben we in NL al gekocht en hiermee heb je dan toegang tot alle attracties e.d. en ben je een stuk voordeliger uit als dat je alles apart gaat betalen. We moeten alleen nog even de toegangs tickets halen en krijgen dan ook een tijdvak voor het museum. We zijn er iets na 10.00u maar krijgen als tijdvak 11.30u, dus gaan we eerst naar de memorial toe. Waar de 2 torens hebben gestaan zijn nu 2 grote vierkanten "kuilen" waar aan alle zijden water als een soort van waterval naar beneden stroomt en in een gat verdwijnt. Symbolisch voor alle levens die verdwenen zijn bij deze aanslag... Alle namen staan op de randen rondom vermeld. Erg indrukwekkend! Dan mogen we naar het 9/11 museum. Er heerst een soort van respectvolle stilte binnen. Het museum is onder de grond waar de 2 torens hebben gestaan en her en der zie je nog originele dingen van bijvoorbeeld het beton en staal. Verwrongen staal en een brandweerwagen die helemaal verwrongen is door de hitte, onderdelen van de gekaapte vliegtuigen, een antenne die op 1 van de torens stond. Een pilaar waar reddingswerkers op hebben geschreven hoeveel mensen ze uit hun teams hebben verloren; politie, brandweer, noem maar op. De helden van 11 september 2001! Er zijn tentoonstellingen die in beeld brengen wat er waar en wanneer gebeurde op die dag. Teksten op de muren van mensen die in het vliegtuig zaten en van mensen die in de torens zaten en een laatste bericht stuurden naar hun geliefden... Kippenvel!! De vermissingsposters van mensen die nog niet geïdentificeerd waren, maar die waarschijnlijk in de torens waren op het moment van de aanslag. Zoveel wat indruk maakt! We zijn er stil van......

Na het 9/11 memorial en museum pakken we de metro naar Penn Station. Daar in de buurten lunchen we bij Starbucks en lopen dan naar "The Edge", een gebouw waar een hoek uitsteekt op 335 mt hoogte. Dat is al een belevenis op zich, maar er zit ook nog gedeeltelijk een glazen vloer in waar je door naar beneden kijkt. Gaaf! Ons mam blijft binnen in het gebouw en Jolanda en ik gaan naar buiten. Ik wil wel op die glazen vloer staan, maar Jolanda komt alleen even in de buurt om haar voet erbij te zetten en foto's te maken van mij haha. Er op staan is niet genoeg, dus ik ga er ook even lekker bij zitten... Best een coole ervaring moet ik zeggen!! Hierna lopen we nog een stukje van "The Highline", dit is een oud stuk treinrails waar een wandelpad van is gemaakt boven de weg, om ons eigen vervolgens weer in het doolhof van de metro te begeven. Maar het is gelukt, we komen weer bij ons hotel uit! Even omkleden en opfrissen en op tijd gaan eten, want we hebben kaartjes voor Aladdin de musical, op Broadway! We eten even iets bij de Mac en onderweg naar het "New Amsterdam Theatre", komt Minnie Mouse opeens naar ons mam gelopen en zegt dat ik een foto moet maken van hun, dus dat doe ik en vervolgens staan opeens Elmo, de Hulk, Spiderman en nog een Minnie Mouse er ook bij, dus foto's maken en Elmo pakt mijn telefoon en geeft aan dat Jolanda en ik er ook bij moeten gaan staan voor de foto. Dus zo gezegt zo gedaan en toen wilden ze opeens geld! Tjaaaa en dat hadden we nou net niet bij🙈 Oeps foutje! Geloof dat ze een beetje boos waren, maar de Hulk werd er niet groener van en Minnie Mouse d'r strikje zat ook nog recht, dus het zal allemaal wel meevallen! 😉

Bij het theater staan we vooraan in de rij en mogen dus als 1 van de eersten naar binnen. Een prachtig theater! En de musical zelf is nog mooier. Heel erg gaaf! Onze plaatsen waren ook super goed, dus hier hebben we zeker geen spijt van! Na de musical lopen we via Times Square weer terug naar ons hotel... Een lange, maar weer erg gave dag!