Van Canada naar Amerika

16 juni 2022 - New York City, Verenigde Staten

Dinsdagochtend werden we iets na 4.30u al opgehaald door de taxi. Pfff wat is het vroeg! Met een klein half uurtje zijn we al op het vliegveld en kunnen we al inchecken en onze bagage afgeven en vervolgens door de security. De security is vrij uitgebreid met allerlei vragen over hoe lang we blijven, wat we in Amerika gaan doen en of we al een terugvlucht geboekt hebben. Vervolgens worden we op de foto gezet en worden onze vingerafdrukken gescand. Daarna mogen we door, we ontbijten bij Starbucks en gaan dan bij de gate zitten wachten. Tijdens het boarden worden we eruit gepikt als zijnde "the bag issue". De stewardess zegt dat ze ons omgeroepen hebben, maar wij hebben niks gehoord en de hele tijd bij de gate gezeten. Het blijkt dat al onze bagage op 1 naam staat en dat mag niet. De grond stewardessen snauwen nogal, terwijl de fout toch echt bij hun ligt, want hun hebben de bagage ingecheckt! Uiteindelijk is het opgelost zeggen ze en komt er nog een vaag verhaal dat er 1 tas zonder label was, maar wij hebben gezien dat alles gelabeld werd. Dus uiteindelijk zitten we als 1 van de laatste in het vliegtuig, met alle bagagebakken al zo ongeveer vol! Maar ik denk dat onze blikken genoeg zeiden want de stewardess maakt snel wat ruimte zodat onze handbagage erin kon. De vlucht gaat erg snel, maar dat kan ook niet anders want we slapen alle 3 erg goed! We landen volgens planning om 17.00u Amerikaanse tijd (3 uur verschil met Vancouver en 6 uur verschil nu met NL). Maar dan komen we bij de gate aan en blijkt er nog een vliegtuig te staan wat nog moet vertrekken. Hier moeten we een half uur op wachten. Dan kunnen we eruit, binnen is het een en al chaos want bij de gate waar wij eruit komen, staan ook alweer nieuwe passagiers te wachten voor een volgende vlucht. Dus alles loopt lekker door elkaar! Met nog in ons achterhoofd het bagage probleem, hopen we maar dat al onze bagage er is. Het duurt erg lang voordat de bagageband begint te draaien en dan na 10 koffers komt er niks meer! We wachten en wachten en iedereen wordt ongeduldig. Jolanda d'r tas is er wel al gelukkig. Er gaat een uur voorbij en nog steeds weten we niks, want niemand komt ons iets vertellen! Via via horen we op een gegegeven moment dat de band, die de bagage naar boven moet krijgen zodat het op de bagageband komt, kapot is en dat dit wel 4 uur kan duren!! Gelukkig blijkt het snel daarna toch gemaakt te zijn en komt onze bagage ook! Het is inmiddels zo'n 2,5 uur later! We wilden eerst met de airtrain en metro naar ons hotel, maar door alle oponthoud besluiten we om toch maar een taxi te pakken. We vlogen op Newark, dus dat is het vliegveld wat het verste weg ligt van New York zelf. De taxiprijs valt mee (vooraf afgesproken), dus hoppa de taxi in en op naar ons hotel "Sheraton Times Square". Wat een verkeer haha! Wij zijn echt niks gewend, alles rijd door elkaar heen en claxonneerd naar elkaar. Maar we komen heel aan bij het hotel. Potverdikkeme dat ziet er goed uit! We frissen ons snel even op en gaan aan de overkant iets eten bij restaurant "Rosie o'Grady". Hierna lopen we richting Times Square, waar we maar een paar minuten vanaf zitten. Wauw, cool om te zien al die verlichte schermen en gebouwen. Maar wat een drukte, een beetje overweldigend is het wel voor ons dorpse vrouwkes haha!

Vandaag, woensdag, ontbijten we eerst even bij 810 Deli & Café tegenover ons hotel en lopen dan door naar de dichtstbijzijnde bushalte van de "Big Bus". Dit is de "Hop on, Hop off bus" hier. Er staat een flinke rij mensen te wachten, maar dit wordt door het personeel van Big Bus in goede banen geleid en de bussen rijden af en aan, dus het wachten valt mee. We zitten bovenin in een traditionele sightseeing bus, dus we hebben mooi uitzicht! Bij de 3e halte gaan we eruit en lopen we naar het "Empire State Building". Eerst door de security heen en daarna zien we allerlei foto's en filmpjes van hoe het vroeger was en hoe het gebouwd werd. Erg leuk om te zien! We nemen de lift naar de 80e (!!!) verdieping. Hier kun je door de ramen kijken en maken we al prachtige foto's. Daarna gaan we door naar de 86e verdieping. Ons mam blijft binnen staan, maar Jolanda en ik gaan naar buiten het observatiedek op. Wat een uitzicht! We lopen helemaal rond en echt het is zo gaaf om te zien en we genieten dan ook van het uitzicht dat we hebben. Deze is alvast in de pocket!

We pakken de bus weer en gaan er bij stop 7 uit. We eten op z'n Amerikaans een hotdog op straat en lopen dan de Brooklyn Bridge op. Onder ons rijden de auto's en fietsen en wederom hebben we een gaaf uitzicht. En hoe leuk is het om op deze zo bekende brug te lopen, echt zo gaaf! We lopen tot halverwege de brug en dan weer terug naar de bushalte waar we de bus pakken naar halte 9 "Battery Park". Vanaf hier is het maar een paar minuten lopen naar de ferrie terminal. Er vaart een gratis ferrie tussen Manhattan en Staten Island en we kregen als tip deze te pakken zodat we het Vrijheidsbeeld goed konden zien. En inderdaad, we hadden een goed uitzicht! Wederom cool, gaaf, noem maar op. Weer iets van onze bucketlist haha! Op Staten Island aangekomen moet iedereen van de ferrie af, ook al ga je meteen weer terug. Dus van de ferrie af, om meteen weer aan te sluiten in de rij om weer op dezelfde boot te kunnen en terug naar Manhattan. In een uurtje zijn we op en neer geweest. We gaan met 1 van de laatste bussen terug naar Times Square. Even wat opfrissen in ons hotel en dan lekker uit eten bij "Virgil's Real Bbq, een paar blokken van ons hotel. Dit was een tip via via en wat voor een tip! We hebben echt zo lekker gegeten hier, we kunnen dit restaurant echt aan iedereen aanraden die naar New York gaat!

Het was een heerlijk dagje in "the Big Apple"! En we beginnen een beetje te wennen aan de drukte haha... Morgen hebben we weer vanalles op de planning staan, dus daarover later meer!

1. Annie:
    Weer geweldig👌
  2. Susanne:
    16 juni 2022
    Wauw!!! New York!! Ik lees weer met smacht mee :))
  3. Anita:
    Ook al zo skon allemaal 👍. Geniet de laatste dagen nog!! X
  4. Germa:
    17 juni 2022
    Ladys of the world.... enjoy!!!!!