Clearwater/ Wells Gray Provincial Park

31 mei 2022 - Clearwater, Canada

Zondag zijn we vroeg in de ochtend in de richting van Clearwater gereden. We rijden richting Mount Robson Provincial Park en komen langs de 2458 mt hoge Yellowhead Mountain, langs Moose Lake en de Fraser River. We stoppen bij de Overlander Falls, waar het een korte wandeling is naar de watervallen en al snel zien we verse sporen van een eland en een stukje verderop van een beer! Dus we hebben onze berenspray in de aanslag! Of zoals in Nederland werd gezegt toen Ilse (9 jr) zei dat beren erg gevaarlijk zijn, Yara (7 jr) als antwoord gaf "ja maar tante Francis heeft toch beren parfum bij!" Hier moesten wij erg om lachen, dus we hebben de berenspray omgedoopt tot berenparfum! 😂 Maar terug naar de sporen! We waren toch wel op onze hoede en als we iets hoorden ritselen, keken we toch wel even een keer extra om haha... De waterval is de moeite waard! Op de weg terug naar de camper zien we een heuse beren drol liggen... Tenminste wij zijn ervan overtuigd en bedenken dat we dat weleens even kunnen opzoeken als we weer wifi hebben, dus Jolanda maakt er voor de duidelijkheid even een foto van, we moeten natuurlijk wel kunnen vergelijken! Terwijl ze dit aan t doen is, komt er een stelletje langslopen en die man kijkt heel geïnteresseerd waar Jolanda een foto van aan het maken is... Zijn gezicht als hij ziet wat het is was onbetaalbaar! En wij lagen natuurlijk helemaal dubbel haha. Vervolgens geen beer gezien natuurlijk want die durfde vast niet meer op ons pad te komen haha... Wat betreft de conclusie van onze zoektocht op internet?? Het was indd berenpoep!! 😂 Na ons sporenzoek wandeling rijden we door naar de Rearguard Falls, hier is een vrij steil pad, dus Jolanda gaat even alleen kijken en ons mam en ik wachten in de camper.

Weer in onze camper zien we onderweg iets wat ons heel gaaf lijkt, een river safari! We lunchen eerst en gaan dan mee met een rivierboot. De rivier bestaat uit gletsjer water en is dus ijskoud. We gaan natuurlijk dieren proberen te spotten en we zien al vrij snel een visarend boven ons vliegen en op een nest zit zijn vrouwtje te wachten tot hij met de buit terug komt. Helaas zien we geen beren e.d. Tja wildlife laat zich natuurlijk niet plannen, maar dit maakt de tocht er niet minder mooi om, wat een gave omgeving en prachtig uitzicht op de bergen hebben we.

Rond 14.45u vervolgen we onze weg naar Clearwater en zien we ja ja weer een beer langs de weg!  Rond 16.45u zijn we bij onze camping, Dutch Lake Resort & RV Park. De naam verraad het al, we zitten aan een meer. Dus ja we kunnen niet anders zeggen als dat we weer een mooi plekje hebben, wederom voor 2 nachten. Hier kunnen we ook wassen, dus we zetten maar snel 2 machines was aan. We maken een makkelijke pasta en kunnen lekker buiten eten! Hoe fijn is dat!

Vandaag, maandag, hebben we een route gereden door Wells Gray Provincial Park. Dit park wordt ook wel het watervallen Park genoemd. We rijden hier naar toe met een waslijn vol was, dwars door de camper heen haha, tja je moet iets als de was nog niet droog is! Aangezien we hier met het rijden geen last van hebben, moet dit kunnen. We begonnen bij de Spahats Creek Falls, die 61 mt hoog was. Daarna reden we door naar de Green Mountain Viewing Tower wat een mooi uitkijkpunt zou zijn. Nou de 4 km lange weg ernaar toe bleek een soort van zandpad/ kiezelweg te zijn, niet heel fijn rijden met die grote camper van ons! We hopen maar dat we geen tegenliggers tegenkomen, maar uiteindelijk blijkt dat wij de enige gekken waren die zo naar boven reden haha... En tja die uitkijktoren? Die was niet zo geweldig, dus binnen 5 minuten zaten we weer in de camper onderweg naar beneden, via dezelfde geweldige weg! Uiteindelijk zijn we weer op de hoofdweg aan gekomen en zijn we naar de volgende waterval gereden, de Dawson Falls. Wauw wat een natuurgeweld, zo mooi, zo prachtig, zo indrukwekkend! Dit was een hele brede waterval en het water dendert hier over de meer dan 200.000 jaar oude lavabedden. Als je dan denkt dat het niet groter kan, komen we vervolgens bij de Helmcken Falls die 141 mt hoog is en 3x zo hoog blijkt te zijn als de Niagara Falls. Bovenaan zien we nog sneeuw liggen en beneden bij een inham van de waterval ook. En dat terwijl het trouwens heerlijk weer is vandaag, de 1e dag dat we een korte broek aan kunnen! We hebben onderweg lekker zitten picknicken bij een rivier, heerlijk in het zonnetje!

Nadat we vanmiddag nog even wat boodschappen hebben gedaan, zijn we redelijk op tijd terug op de camping. Ook fijn een keer even lekker relaxen! Zeker omdat we morgen weer een lange rit voor de boeg hebben van zo'n 340 km! We rijden morgen door naar Quesnel, lastig uit te spreken die plaatsnaam dus wij hebben het hier al over "Kees en Nel"!

Dus tot snel bij "Kees en Nel"!! 😂

1. Glitter Monique:
    Geweldig!
  2. Lonneke van Houten:
    31 mei 2022
    Dat met die beren vind ik wel heldhaftig..... ik kijk hooguit op tv naar 'Het echte leven in de dierentuin', geweldige serie, ook over een berenbos....maar dichterbij durf ik niet... hahaha... genieten dames, klinkt allemaal meer dan gaaf en te gek en prachtig!!!!
  3. Germa:
    31 mei 2022
    Berenparfum !!!! 🤣🤣🤣 goed voorbereid! Is het n soort pepperspray? Jullie zijn echt ondernemers! En doorzetters!! Top dames!
  4. Marielle Huijbers:
    31 mei 2022
    Super mooi daar! Ook al veel gezien!
  5. Corina:
    2 juni 2022
    Wat een scheiterd dat die beer zich niet liet zien😂. Leuk om jullie verhalen weer te lezen. En geweldig mooie plekken doen jullie aan. Eigenlijk wel gaaf omdat zo met zijn 3tjes te doen.