Inside Passage en Port Hardy

6 juni 2022 - Telegraph Cove, Canada

Gisteren, zaterdag, gingen we rond 5.00u richting de ferrie terminal, die gelukkig maar een minuut of 5 van onze camping af was. Ondanks dat we zo'n 2.5u van te voren moeten inchecken is het nog erg rustig bij de terminal. Het wachten duurt niet zo lang en als we onze camper beneden op het parkeerdek hebben geparkeerd, gaan we de boot verkennen en de sleutel ophalen van onze hut. Marieke, van Travelcounsellors, heeft een daghut voor ons geboekt, wat erg fijn is aangezien de ferrietocht zo'n 16 uur zal duren. Nadat we om 7.30u vertrekken en even genoten hebben van het uitzicht worden onze oogleden toch wel zwaar en gaan ons mam en ik (Francis) even naar de hut voor een dutje, heerlijk! We hebben ons ook geïnstalleerd op een rij stoelen aan de zijkant van de boot met mooi uitzicht op zee en hier brengen we het grootste gedeelte van de dag door. Er kunnen 600 mensen aan boord, maar er zaten er maar 85 aan boord! Bijna een priveboot dus! Heerlijk die rust en ruimte, wat een geluk want we horen dat de dag ervoor de boot helemaal vol zat en ook de dag erna helemaal vol zal zitten. En nog meer geluk want al vrij snel wordt er een walvis gespot! En ja hoor wij zien 'm ook en maken op het buitendek prachtige foto's van zijn staart die boven het water uitkomt! Yes, naast de zwarte beren en elanden, kunnen we nu ook de walvis alvast afvinken, maar we hopen er natuurlijk nog meer te zien!  Door de dag heen vermaken we ons met lezen, puzzelen, een gedownloade serie kijken via Netflix en buurten, want dat laatste kunnen wij natuurlijk goed. We komen mensen uit Tilburg tegen en uit Heeze, altijd gezellig Brabanders onderling! 's Avonds na het avondeten ziet Jolanda nog net een walvis, maar helaas zijn ons mam en ik te laat. Maar niet getreurd want even later komen we er nog eentje tegen. Die pikken we toch maar mooi weer even mee! De laatste paar uur gaan, in tegenstelling tot de rest van de dag, langzaam voorbij en we zijn dan ook blij als we iets na 23.30u arriveren in Port Hardy. Het duurt nog een tijdje voordat we met de camper de ferrie af mogen, maar iets na 00.00u is het dan eindelijk zover en kunnen we richting de camping, Port Hardy RV resort, die gelukkig maar 5,5 km van de ferrie terminal af ligt. We rijden in een soort van colonne van campers die kant op haha, een vooral Nederlandse invasie zo blijkt later. We zijn kapot en gaan meteen slapen na een intensieve maar weer een geweldige dag!

Vandaag is het zondag, we waren weer vroeg wakker maar omdat we vandaag maar 64 km hoeven te rijden naar onze volgende camping, doen we lekker rustig aan. Rond 9.45u vertrekken we naar Telegraph Cove, een klein dorpje waar maar zo'n 20 vaste inwoners zijn... Het kan dus echt, veel kleiner als De Mortel! Onderweg hebben we wat regen en voor de komende dagen is er ook aardig wat regen voorspeld, maar we hebben de afgelopen 2 wk al vaker het geluk gehad dat de weersvoorspellingen niet klopte en het beter was als voorspeld, dus we hopen maar op het beste! Aangekomen in Telegraph Cove zien we een heel gezellig klein dorpje aan een haven, met een paar kleine winkeltjes, een pub en een kantoortje waar we een "whalewatching tour" kunnen boeken en dit willen we graag. Helaas wordt er gezegt dat er vandaag geen tour meer gaat en ze boekt ons op de Zodiac boot (speedboot) voor morgenvroeg 9.00u. Maar dan komt het 4-tal uit Tilburg binnen gelopen en vertellen dat ze onderweg gebeld hadden voor evt een privetocht, dus of we met hun mee willen?? Natuurlijk! Gezellig! Dus overleg wat mogelijk is want dan zouden we met 7 personen zijn en de boten varen normaal alleen uit met 12 personen. Maar dan melden zich nog 2 Nederlandse vrouwen, waarvan hun tocht vanmiddag was gecanceld ivm te weinig animo en die hoorden ons praten, of ze ook mee mochten? En toen waren het er 9! De vrouw van die organisatie geeft aan dat er 2 Canadese vrouwen waren die hun tocht al 2x gecanceld hadden zien worden en jullie raden het al, toen waren we met 11. Een bootje vol! We spreken af om om 13.00u te vertrekken, lunchen nog even snel in onze camper die door Jolanda ondertussen al op de camping is neergezet en lopen dan terug naar de haven. Het is hier zo klein dat je binnen 10 minuten lopen het hele dorp gezien hebt!

We maken kennis met Alex die ons gaat begeleiden tijdens de tour. Hij geeft uitleg en dan begint de 1e uitdaging; we moeten onszelf in een pak hijsen waar meteen een soort van reddingsvest in zit. Alex zegt dat als je jezelf groot en belachelijk voelt in dat pak, het pak goed zit! Nou zo voelen we ons inderdaad en we lopen als een stel pinguïns rond voor ons gevoel, dus we hebben al flink wat lol met z'n allen voordat we aan boord gaan. Onze tocht begint en na een tijdje zien we enkele dolfijnen rondom onze boot zwemmen en het worden er alleen maar meer! Zelfs Alex geeft aan dat dit erg uitzonderlijk is zoveel als we er nu zien, zeker 100 dolfijnen! Niet normaal, overal waar we kijken zien we dolfijnen, mega gaaf! Wat een geluk hebben we weer, zo voelt het echt! Vanaf het moment dat we aan boord zijn gegaan is het trouwens droog en dat blijft het tijdens de hele tour. Nou ja droog, we hebben geen regen. De zee wordt wat wilder en er gaat aardig wat water over de boot, dus we zijn blij met onze pakken. En dan spotten we 2 walvissen! Ze zwemmen bij elkaar en maken er een heel spektakel van door flink met hun staarten op het water te slaan. Dat geluid alleen al, onbeschrijfelijk zo mooi! We hebben gave foto's en filmpjes en die glimlach gaat vandaag niet meer van onze gezichten af! We gaan nog op zoek naar orka's maar deze zien we helaas niet. Maar we spotten nog wel een andere walvis. Eerst denkt Alex dat het 1 van de 2 is die we al gezien hebben, maar als we zijn staart zien, zien we dat de onderkant wit is en dat het dus wel degelijk een andere is. En als kers op de taart zien we daarna nog een groep van zo'n 20 zeeleeuwen op een rots liggen. Het zonnetje schijnt en wat hebben we veel prachtigs gezien weer vandaag, niet normaal!

Wij gaan dromen van alle geweldige indrukken en op naar een nieuwe dag morgen met nieuwe avonturen!

Groetjes van ons!

1. Annie:
    Het is weer geweldig 💪🏻
  2. Linds:
    Charmante pakken hoor 😜
  3. E.de vries:
    6 juni 2022
    Wat een geweldige ervaring heel mooi
  4. Lonneke van Houten:
    8 juni 2022
    Wat een reis... fantastisch!