Victoria

12 juni 2022 - View Royal, Canada

Vrijdag zijn we doorgereden naar Victoria, onze laatste stop op Vancouver Island en de laatste nachtjes in onze trouwe camper. Het was een rit van zo'n 300 km en onderweg maken we een stop bij MacMillan Provincial Park, hier is een houten looppad gemaakt door het bos heen en het is een prachtige, korte wandeling. Er staan bomen van wel 800 jaar oud, ze zijn erg groot en sommige zijn omgevallen waardoor je de wortels heel goed kunt zien. Het mooie is dat de ene boom om is gevallen en vervolgens de andere boom er weer boven op groeit en alles vol met mos staat. Mooi hoe de natuur dit doet! Na onze korte wandeling rijden we door het kleine dorpje Chemainus heen, hier zien we enkele mooie muurschilderingen. Onze volgende stop is Duncan. In dit stadje staan diverse mooie totempalen die we gaan bezichtigen en er staat een oude locomotief. Dit zijn mooie stops, even uit de camper om de benen te strekken, wat leuke en mooie dingen bewonderen en dan weer door want het zijn toch aardig wat kilometers op een dag. Na Duncan maken we een iets langere tussenstop bij Malahat Skywalk. Jolanda en ik willen de skywalk gaan doen, maar ons mam niet, die blijft veilig in de camper en verklaard ons enigzins voor gek haha... De skywalk is een 600 mt lange loopbrug tussen de bomen door, die naar een spiraalvormige uitkijktoren toe loopt. Hier kun je helemaal naar boven lopen; de toren is 32 mt hoog maar aangezien de toren al op een berg staat, sta je helemaal bovenin 250 mt boven de zeespiegel!! En wat een uitzicht was dat zeg, echt zo gaaf hoe ver je weg kan kijken. Bovenin is het "Adventure Net"; een soort dik gespannen elastiek waar je op kunt gaan staan en helemaal door naar beneden kijkt. Slik!! Maar we hebben er op gestaan, snel foto maken en weer heel snel eraf haha!💪 Dan hebben we de keus of naar beneden lopen of via een glijbaan naar beneden en dat laatste lijkt ons toch ook wel erg leuk! Dus we gaan via de glijbaan en zijn dan binnen 10 seconden beneden!

Hierna is het even klaar met avontuur en rijden we de laatste 35 km naar de camping "Fort Victoria RV Park". We gooien nog een wasje in de wasmachine, maken de laatste restjes voor het avondeten op en genieten in de avond nog van een donut en muffin van Tim Hortons. Dat is een Canadese keten die vanalles van dit soort lekkers verkoopt en een echte aanrader! Ze hebben zelfs een drive-thru, maar daar is onze camper te groot voor, dus dat hebben we maar niet geprobeert. Over drive-thru gesproken, er kan hier vanalles via een drive-thru; natuurlijk eten halen, maar ook geld pinnen en drank halen bij de Liquor store!

Vandaag (zaterdag) hadden we weer een whalewatching boottocht gepland staan. We hadden nog geen orka's gezien en hier in de omgeving van Victoria worden die regelmatig gespot. We hoefden pas om 12.00u bij het kantoortje van "Prince of Whales" te zijn maar we dachten vroeg te gaan zodat we de haven en het centrum nog konden verkennen. Helaas liepen we tegen een probleem aan en dat was dat we nergens mochten parkeren met een camper! Echt stom, dit hadden we van de week ook al in Tofino maar aangezien Victoria best groot is hadden we wel verwacht hier ergens te kunnen parkeren. We vinden via het Visitors Centre uiteindelijk een parkeerplaats op 20 minuten lopen van de haven, maar daar aangekomen blijkt dat je daar max. 3,5u mag parkeren en dat is veel te kort! Dus besluiten we om terug te rijden naar de camping en een taxi te pakken. Rond 11.30u zijn we dan weer in de haven, we lopen wat rond en eten nog even snel een boterham want om 12.00u moeten we ons melden. We krijgen een korte uitleg en mogen daarna aan boord. Iemand van de crew komt naar ons toe en zegt dat we wel als eerste aan boord mogen omdat ons mam erbij is. Die denken waarschijnlijk een oudere vrouw, misschien wel hulpbehoevend of slecht ter been, die laten we maar even voor... En vervolgens loopt ons mam in vlotte pas de steiger op haha🙈 Dus die hebben we maar even ingefluisterd dat ze niet te hard moest lopen, anders krijgen ze misschien nog spijt!😂

We gaan boven op het dek zitten en na het veiligheidspraatje vertrekt de boot. En ja hoor al snel zien we ze! Orka's!!! Het zijn er meerdere bij elkaar, soms zien we er wel 5 tegelijk en er zwemt ook een kleine, jonge orka bij zijn moeder. Ohh wat hebben we het al vaak gezegt, maar wat hebben we weer een geluk!! Dit wilden we nog heel graag zien en om ze dan al zo snel tegen te komen, is echt super gaaf!! De boot blijft ongeveer een uur in de buurt van de groep orka's, dus we hebben meer dan genoeg gelegenheid om foto's en filmpjes te maken en dat doen we dan ook volop! Zo prachtig om ze van zo dichtbij te mogen zien en bewonderen. We varen ook nog een stukje verder en komen dan 2 walvissen tegen, dit pikken we ook nog maar mooi even mee net als de zeeleeuwen die een stuk verderop op een klein eilandje liggen te zonnen. Het zijn er niet zoveel want de meeste zeeleeuwen zijn al verder gezwommen naar warmer gebied. Weer een geweldige trip was het vandaag en na 3,5u zijn we weer terug in de haven. We gaan een hapje eten bij restaurant Milestones in de haven en vandaaruit pakken we een taxi terug naar onze camping. Hier begint een flink karwei; onze koffers en tassen moeten ingepakt worden! Morgenvroeg vertrekken we al om 9.00u met de ferrie naar Vancouver en daar leveren we dan onze camper in. Dus ja vanavond al het grootste gedeelte inpakken. Onze nieuwe buurman, een Nederlandse man, komt wat aan Jolanda vragen over de camper, zij zijn namelijk net begonnen aan hun reis en gaandeweg het gesprek heeft Jolanda onze pas van de Nationale Parken aan hen verkocht, die hadden ze toch nog nodig! Ze willen nog wat andere dingen overnemen en wij overladen ze met dingen die we nog over hebben... Denk aan rijst, wasmiddel, aardappels, enz. Wij zijn er vanaf en hun zijn er mee geholpen, een win win situatie!

Nou wij gaan zo ons bedje opzoeken, morgen gaan we beginnen aan bijna het laatste deel van onze geweldige reis. Nog 2 dagen Vancouver, waar we een hotel hebben en dan vliegen we dinsdag door naar de "city that never sleeps" New York!!

Tot snel!!

1. Annie:
    12 juni 2022
    Weer een prachtig verhaal. Maar wat gaat t snel
  2. Anita:
    12 juni 2022
    Nog niet denken aan het einde van deze bijzondere reis. Maar genieten van al wat jullie nog gaan doen/zien 💋