Westport en Hokitika

22 januari 2020 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Gisteren zijn we doorgereden naar Westport, een rit van ongeveer 240 km. Onderweg een keer gestopt om wat te drinken of als we een mooi uitkijkpunt zagen. Tot Jolanda en ik opeens een bord zagen van een avonturenpark "Bully gorge swingbridge". Nou die swingbridge zagen wij wel zitten haha... Daar aangekomen wat navraag gedaan en besloten dat we heen via de schommelbrug de rivier over gaan en terug met een soort van zippline... Ons mam dacht echt wat gaan die 2 nu weer doen?!? En die bleef mooi op veilige afstand op ons staan wachten! En wij de brug op; 110 mt lang en 17 mt boven de rivier. Het loopgedeelte van de brug was zo'n 25 cm breed en er kwamen ook tegenliggers haha, dus elkaar passeren maar... Supergaaf!! Kei mooi uitzicht over de rivier!! Aan de overkant aangekomen een kleine wandeling door het bos om bij de start van de zippline uit te komen... De zippline is nog iets hoger als de brug, zo'n 20 mt ongeveer. Ook dit was echt gaaf om te doen!!

Na dit avontuur gaan we eerst even lunchen in de camper, voordat we weer verder rijden naar onze bestemming Westport. We hebben daar een gratis camping op t oog en als we aankomen bij Kawatiri Beach reserve, is er nog genoeg plek dus dat is fijn. Het ziet er netjes uit en er is zelfs een wc aanwezig. We maken een wandelingetje en lezen en puzzelen wat in onze camper, aangezien het buiten bewolkt is. We koken chicken tonight en hebben verder een relaxt avondje...

Vanmorgen zijn we vanuit Westport naar Cape Foulwind gereden, ongeveer 16 km. Hier bevind zich een zeehondenkolonie. We hebben geluk want we zien er best veel, o.a. ook baby zeehondjes, die huilen/ roepen om hun mama en als ze mama gevonden hebben, lekker gaan liggen drinken in het zonnetje! Hoe mooi is dat! We kunnen er naar blijven kijken; sommige zeehonden lijken er een showtje van te maken en poseren mooi voor de camera of zwemmen op hun best door de baai om vervolgens heel elegant op de rotsen te klimmen en lekker in het zonnetje te gaan liggen... Onze camera's klikken er op los!! Hoeveel foto's we inmiddels al hebben?? Heeeeeeeel veeeeeeeeeeel!!!

Nadat we afscheid hebben genomen van de zeehonden, rijden we door richting Hokitika waar we een camping voor 1 nacht geboekt hebben. Dit is nog zo'n 120 km rijden.We doen nog wat boodschappen onderweg en lunchen meteen. In Hokitika aangekomen lopen we even het centrum in, maar ondanks dat het er heel gezellig en sfeervol uitziet, zitten er weinig winkeltjes... We rijden door naar onze camping, Linksview Holidaypark, net iets buiten Hokitika. Wauw!! Dat is onze 1e indruk... Wat een mooie, goed onderhouden camping is dit, gerund door een heel lief en behulpzaam echtpaar! Kevin geeft ons een rondleiding en kletst er op los, hij heeft flink wat humor en het is meteen gezellig! Zijn vrouw Julian komt even later ook kennismaken, wat een lieve vrouw... Ze zegt meteen dat we niet alles moeten geloven wat haar man zegt, hij kletst teveel😂 Nadat we een plekje hebben uitgezocht gaan we meteen de was in de wasmachine doen en even later buiten ophangen, het is heerlijk weer!! Als we net ons soepje op hebben, verteld Kevin "that he's gonna feed the eels". Dus wij mee naar de rivier achter het park en met bacon lokt hij de vissen, het lijken wel een soort grote palingen en hoe meer er komen, hoe groter ze worden. Kevin verteld dat er rondzwemmen die wel meer als een meter lang zijn! We mogen ze voeren met een lange stok, super leuk! Hierna gaan we verder met ons avondeten en nee geen vis haha, lekker stokbrood met een hamburger van de bbq. Rond 21.30u verzamelen we bij het hoofdgebouw want Kevin heeft ons uitgenodigd om ons naar de glimwormen te rijden. Hij vraagt dat aan alle nieuwe gasten, maar vandaag zijn er veel mensen die ja hebben gezegt, dat had hij niet helemaal aan zien komen en die arme man moet 3x op en neer rijden met zijn 7 persoons auto om iedereen bij de glimwormen te krijgen haha... Maar beloofd is beloofd zegt hij! Het is een soort bos en als je het pad in loopt, zie je ze al snel zitten... Een donkere omgeving en opeens allemaal kleine licht stipjes! Cool!! En kei lief dat hij dit zomaar doet, ons hierheen brengen... Als we vragen wat we moeten betalen reageerd hij dat hij het doet voor een glimlach! We geven hem een dikke knuffel, dat heeft hij wel verdiend!!

We hebben net nog even genoten van een heerlijke chocolade muffin, waar we al dagen om lopen te "zeuren" bij ons mam😉 en gaan zometeen ons bedje maar weer eens opzoeken... Het is inmiddels alweer 23u geweest, dus bedtijd!!

1. Anita:
    22 januari 2020
    Geweldig weer dames, weer ervaringen rijker. X
  2. Toos van Kessel:
    23 januari 2020
    Het Zuidereiland lijkt nog mooier !!!!