The Catlins

4 februari 2020 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

Afgelopen zondag zijn we vertrokken vanuit Te Anau naar The Catlins. The Catlins is een heel mooi gebied met o.a. mooie watervallen en veel "wildlife" zoals dolfijnen, pinguïns en zeehonden. Het weer zat helaas niet mee, want we hadden heel veel regen en dan zijn de dingen die je kunt gaan doen natuurlijk ook wat beperkter, het waren tenslotte geen miezer buitjes... Vanaf Te Anau was het zo'n 200 km rijden, dus dat was ook weer een flinke afstand, het is hier anders rijden als bij ons in Nederland, de wegen hebben veel bochten en we gaan vaak berg op, berg af... We staan er nog steeds van te kijken dat op al die wegen gewoon 100 km per uur gereden mag worden... Zelfs op een "gravelroad" staat 100 aangegeven! Via Gore, waar we stoppen voor boodschappen en om te lunchen, rijden we door naar Slope Point, het meest zuidelijke puntje van het Zuidereiland. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat we op het meest Noordelijke puntje van het Noordereiland waren zucht, wat gaat het toch snel zo'n reis! In Slope Point zoeken we een gratis camping op, Weir Beach reserve, we maken een wandeling over het strand en denken door te kunnen lopen over het strandje naar de zee aan de andere kant van een soort kleine duinen... Ons mam vraagt zich al af of we niet goed bij ons hoofd zijn en blijft op t droge terwijl wij een stuk verder lopen... Oké soms staan er behoorlijke plassen water, maar een beetje natte voeten is niet erg. Maar dan komen we bij water en als we daar doorheen willen, zullen we toch echt moeten zwemmen haha en dat doen we toch maar niet met dit weer! Helaas begint het ook weer te regenen en het houdt ook niet meer op!! We maken wat pizza's warm in ons oventje, doen wat spelletjes en we vermaken ons met "blieken" naar andere kampeerders, want op zo'n gratis camping daar kom je wel wat tegen hoor! De ene "Tarzan" loopt de hele tijd in zijn zwembroek in de regen, de andere "Tarzan" heeft een baard van enkele maanden en is zijn ienieminie tentje op aan t zetten in de regen, op zijn blote voeten en een paar anderen zijn een pak laminaatplanken op maat aan het zagen voor in hun campertje! Dit is beter dan een soap kijken hoor!!😂

We hebben goed geslapen, maar wat heeft het geregend van zondag op maandag! Alles staat blank, medelijden met sommige mede kampeerders en blij zijn we dat we een grote camper hebben en nog blijer dat we een nieuwe camper hebben, want deze buien en de vorige camper dat was echt niet goed gegaan! Na deze camping zouden we eigenlijk nog 2 andere campings in dit gebied hebben, maar omdat de weersvooruitzichten erg slecht zijn voor de komende dagen, besluiten we op maandag allerlei dingen te gaan bezichtigen, dan nog 1 camping te doen en dan al door te rijden. Ondanks de regen gaan we toch enkele watervallen bezoeken, de "McLean Falls" en de "Parakaunui Falls". Bij de 1e blijkt het best een flink pad omhoog te zijn, maar ons mam gaat toch mee, de bikkel! De waterval is mooi maar door de vele regenval van de laatste dagen is het water helaas erg bruin, doordat er veel zand mee komt. Onderweg komen we een medewerker van het DOC (Department of Government) tegen en die neemt letterlijk zijn petje af voor ons mam als we weer beneden zijn, mooi om te zien zo'n man die zijn respect niet onder stoelen of banken steekt! Hij geeft ons ook nog hele goede tips voor wat we willen gaan zien, super fijn! We rijden door naar de 2e waterval, dit is maar een kleine wandeling vanaf de parkeerplaats. Ook weer heel mooi om te zien en een mooie wandeling door het bos, waar alles erg mooi groen is. We rijden langs de "Cathedral Caves", dit is geen geschikte wandelroute voor ons mam, dus wij wachten in de camper en Jolanda gaat alleen. Dit is een wandeling van een km naar beneden, dan nog een stuk over het strand,waarna je bij de grotten uitkomt en hier doorheen kunt wandelen. Volgens Jolanda erg mooi! We doen nog een paar mooie uitkijkpunten aan, gelukkig is het even droog, maar de bewolking blijft en dan is het uitzicht toch net even iets minder mooi als met een zonnetje. We rijden naar onze camping in Curio Bay, Curioscape campground and café. Hier zou je vanaf het strand dolfijnen kunnen zien zwemmen en 's avonds de pinguïns aan land zien komen. Dit lijkt ons wel mooi om te zien en ondanks de regen staan we om 19u klaar op de uitkijkpunten, maar helaas na ruim een uur nog steeds geen pinguïns te zien. We geven het op, want het blijft maar regenen en we krijgen het er niet warmer van. Later op de avond besluiten Jolanda en ik om toch nog even te gaan kijken ondanks de regen en we zien er 1! Helaas is het net te schemerig om hele goede foto's te maken.

Vandaag (dinsdag) worden we wakker en het regent nog steeds!! Het houdt gewoon maar niet op. Onze planning is om naar Nugget Point te rijden waar een vuurtoren is en ook veel wildlife en daarna door naar Dunedin. Na het ontbijt doen we dit en al snel valt ons op dat het water op veel plekken erg hoog staat. Riviertjes stromen over en op sommige plekken zijn de zijkanten van de wegen afgezet, omdat er stukken van de weg verzakt zijn of gedeelten van de bergen; zand en stenen naar beneden zijn gevallen! Bij Nugget Point aangekomen blijft ons mam in de camper en Jolanda en ik trekken de poncho's weer aan, maar het blijkt bijna een km naar boven lopen te zijn, pff en dat met dit weer! Ik ga terug en Jolanda loopt door haha... Ze is bij de vuurtoren geweest en heeft zelfs pinguïns gezien! We rijden hierna door in de richting van Dunedin en doen in Balclutha wat boodschappen. Omdat in en rondom Dunedin al veel campings volgeboekt zijn voor aankomende nacht, besluiten we in Balclutha te blijven voor een nachtje. We zoeken een camping, Balclutha Motor camp, kunnen meteen terecht en we gaan lunchen. We boeken alle campings voor de komende 1.5 wk zodat dat in elk geval geregeld is en we niet voor verrassingen komen te staan wat dat betreft. We horen op de camping dat de overlast door de regen heel erg is en dat veel wegen zijn afgesloten. Veel van die wegen liggen op de route die wij de afgelopen dagen gereden hebben, dus gelukkig zijn we op tijd weg in dat gebied! We horen dat er zelfs mensen ingesloten zijn in Milford Sound, daar waar wij afgelopen vrijdag nog waren! We hebben dus geluk!

Vanavond tijdens het koken weer problemen met de camper, tijdens het opwarmen van de pitabroodjes in de broodrooster, slaan de stoppen eruit en zitten we zonder stroom, alleen het licht en de koelkast deden het nog. We komen er zelf niet uit en halen iemand van de camping erbij, ze denkt dat de zekering er helemaal uit is omdat er geen weerstand op de schakelaar zit en adviseert Britz te bellen... Ja joh dat is alweer 3 dagen geleden dat we die hebben moeten bellen, dus dat kan wel weer een keer🙈 Ze doet in 1e instantie voor ons het woord en is heel duidelijk naar Britz, want zoals ze later verteld, heeft ze slechte ervaringen met hun... De medewerkster van Britz blijkt een Nederlandse te zijn en ze vraagt 1 van ons aan de telefoon, ze loopt verschillende dingen door samen met Jolanda, maar helaas we komen er niet uit... En jullie raden het vast al, ja ja we moeten morgenvroeg maar even terug bellen!! Want er is nu niemand bereikbaar verder... Ongelooflijk dat zo'n groot bedrijf die zoveel campers heeft rondrijden, geen 24 uurs service hierin heeft, om mensen telefonisch bij te staan in bijv. technische dingen zoals ons probleem. Maar goed daar hebben we nu niks aan... We maken nogmaals erg duidelijk aan Britz hoe we erover denken en spreken dan toch maar af om morgen terug te bellen... De vrouw van de camping is erg behulpzaam, super fijn! Nadat we gegeten hebben, gaan we normaals kijken... En opeens, nadat Jolanda aan wat schakelaars enzo zit te frotten, doet de schakelaar het weer en we hebben weer volledig stroom!! Wat Britz niet kan, kan Jolanda wel💪! Wij gaan weer door! Het regent hier nog steeds, maar volgens de weerberichten vanaf morgen weer zon!!🌞😎

Tot snel!!

1. Germa:
    5 februari 2020
    Hoi ondernemers!!! De reis brengt toch echt vanalles op jullie pad!! En iedere keer komen jullie eruit!! Toppers!! Jullie komen met n bak ervaring naar huis!!!
    Wel,jammer van het weer, maar het blijft er mooi. En fijn dat het met Francien weer goed gaat!! Geniet ervan dames!!,