Franz Josef Glacier

24 januari 2020 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Na een korte nacht gisteren (veel te laat naar bed en te vroeg weer wakker), nemen we na het ontbijt met een dikke knuffel afscheid van Kevin en Julian van het Linksview Holidaypark. Geweldige mensen! We rijden door naar Franz Josef Glacier, waar we voor 3 nachten een camping geboekt hebben. Er blijkt minder te doen in de omgeving dan dat we dachten, dus we vragen ons af waarom we voor 3 nachten geboekt hebben haha... Maar het komt goed! Gisteren een relaxte dag bij en in de camper, met als afsluiter lekker bbqen. Vandaag schrikken we alle 3 pas tegen half 9 wakker, laat voor onze doen, dus we hadden het nodig blijkbaar! We ontbijten en rijden dan naar "Lake Matheson", zo'n half uurtje rijden van onze camping. Dit is een mooi meer met meerdere wandel mogelijkheden en we besluiten de wandeling te doen die helemaal om het meer heen gaat. 4,5 km met wat stijgen en dalen. Het was een mooie wandeling, met mooie uitkijkpunten. Helaas was het wat bewolkt, waardoor we de weerspiegeling van "Mount Cook" in het meer, waar deze om bekend staat, niet goed konden zien. Na de wandeling rijden we terug naar de camping om te lunchen en hebben we nog even de tijd voordat ons volgende avontuur begint, de helikoptervlucht!!

Om 16u melden we ons bij het kantoortje van "Glacier Country Helicopters" in het dorp en krijgen we de veiligheidsinstructies. We worden met een busje opgehaald en naar het heli platform net buiten het dorp gebracht, samen met nog 2 andere vrouwen uit Finland die bij ons in de helikopter zitten. Spannend!! We maken een vlucht van ruim een half uur. Wat was dat geweldig, een supergaaf uitzicht en het werd alleen maar beter!! We maken een landing op een gletsjer en mogen daar uit de helikopter, de sneeuw in, in onze korte broek!! Het was maar een graad of 5 kouder als beneden, dus nog steeds een graad of 17 a 18 en volop zon! Wat een gewéldige ervaring was dit en wauw wat een mooi uitzicht. We krijgen ruim de tijd om foto's te maken en ook onze piloot Lewis maakt een foto van ons voor de helikopter, die we later kunnen kopen. We gaan weer terug de helikopter in voor de terugweg en vliegen niet alleen over de sneeuw, maar ook over de meest mooie groene bergen, wat een ervaring! Na de landing besluiten we, ondanks dat we zelf natuurlijk kei veel foto's hebben gemaakt, om de foto in een mapje te kopen. Jolanda heeft de foto al in haar handen, ik betaal aan de piloot en die geeft me snel nog een foto zodat we er 2 hebben... Goed bezig Lewis!!

Na deze geweldige ervaring gaan we lekker uit eten in het dorp bij "The Landing", hoe toepasselijk! Wat een geweldige dag was dit en wat zijn we trots op ons mam, die dit toch maar mooi gedaan heeft, ondanks haar hoogtevrees!! Een ervaring om nooit meer te vergeten!!